Opdrachten lijken vaak lastig of onuitvoerbaar. Door het opdelen in deelproblemen komt de oplossing binnen handbereik. We helpen u graag hoe klein of groot uw probleem ook is.

© DWS 2006 - 2018

Onze werkzaamheden bij SIDN

De EPP-Taskforce

In Mei 2009 werd Direct Web Solutions gevraagd te participeren in de nog op te richten EPP-Taskforce van SIDN. Na een eerste aanbod te hebben afgeslagen kwam kort daarna nogmaals het verzoek tot deelname. Direct Web Solutions werd gezien als de centrale schakel tussen domeinhandelaren en SIDN en ook als schakel tussen kleine hostingpartijen en SIDN. Direct Web Solutions werd geacht de wensen van de markt te vertalen naar concrete plannen voor de toekomst van SIDN. Op tweede aanbod zijn we hebben we alsnog deelgenomen.

De onderwerpen van deze taskforce waren zowel technisch als bedrijfsmatig: het technisch systeem moest diepgaand geautomatiseerd worden en alle asynchrone processen (processen met vertraging) moesten synchroon gemaakt worden. Met het sychroon maken van processen raak je direct bedrijfsprocessen op de werkvloer, want een domeinnaamverhuizing die eerst geaccordeerd moest worden hoeft nu niet meer geaccordeerd te worden. Maar hoe kun je dan nog ingrijpen op zo een proces? En hoe kun je ervoor zorgen dat de papierwinkel niet meer nodig is en tegelijkertijd identiteitsfraude voorkomen? Dit zijn vragen die we als taskforce behandeld hebben.

Samenhangend met de lancering van DRS5 is de EPP-Taskforce opgeheven zoals dat altijd al gepland was.

Of toch niet? De Klankbordgroep Techniek

Enkele weken na de opheffing van de EPP-Taskforce werden de deelnemers gebeld: de input van ons werd enorm gewaardeerd en ze misten iets nu die taskforce er niet meer was. Hun technische klankbord was weggevallen. Ze wilden graag de EPP-Taskforce voortzetten maar dan in een veel bredere setting. Een setting waarin ze veel meer dan alleen over EPP advies kunnen krijgen. De Klankbordgroep Techniek was geboren. Een nieuwe setting, een nieuwe naam, en met één partij minder dan de EPP-Taskforce. Periodiek werden we uitgenodigd voor consultancy: dagvullende brainstorms en adviesgesprekken in het midden van het land. Hier en daar werd onze kennis bijgespijkerd om op hoog niveau mee te kunnen kletsen met de nieuwste ontwikkelingen in hostingland zoals bijvoorbeeld DNSSEC. Om op hoger niveau over DNSSEC mee te kunnen praten hebben we als klankbordgroep een eendaagse opleiding van Men&Mice (uit Australië) gehad inclusief hands-on met de BIND DNS-server. Men&Mice geeft deze opleiding enkel aan registry-operators waarvan er maar één per land is en was de perfecte mogelijkheid om kennis te vergaren.

Vele jaren van consultaties volgden en SIDN heeft flinke stappen vooruitgemaakt. De klanttevredenheid scoort gemiddeld een 8 en het domeinregistratiesysteem net zo. Alleen bleef de echte slagkracht nog achter. We realiseerden wat SIDN wilde, maar hetgeen dat niet in de planning van SIDN past wordt niet ontwikkeld. Ondertussen van de klankbordgroep uitgegroeid tot een fenomeen en kregen steeds meer hostingproviders wensen en ideeen. Wensen die gerealiseerd moesten worden om de markt te dienen. In de setting van klankbordgroep zou dat niet gaan lukken.

Ultiem: de Vereniging van Registrars (VVR)

Vereniging van Registrars ten behoeve van SIDN Er werd een nieuwe setting bedacht en de statuten van SIDN werden aangepast. Vele collega's uit hostingland hebben hier een flink aandeel in gehad onder het mom dat we samen sterk staan. De VVR is een vereniging die is opgericht door hostingproviders en wordt bestuurd door diezelfde hostingproviders. De leden zijn alle hostingproviders van Nederland en de Klankbordgroep Techniek werd opgenomen als Commissie Techniek. Een andere benaming voor veel van hetzelfde. Vanuit de VVR adviseren we nog steeds de SIDN. Maar niet meer alleen gevraagd, maar vooral ook ongevraagd. Een winstpunt waar we al jaren op zaten te azen. We kunnen nu met heel hostingland achter ons druk uitoefenen op het beleid van SIDN en veelgebruikte (en gewenste) features laten implementeren door SIDN. Voorbeelden daarvan zijn het tonen van Resellers in de WHOIS, een aangepast facturatiebeleid dat voldoet aan de Wet Van Dam, het doorlichten van responstijden, het organiseren van een nieuwe implementatie van de DNS-crawler voor DNSSEC-doeleinden, het laten terugdraaien van een mobiele app van SIDN, etc.

Op eigen titel

Op eigen titel heeft Direct Web Solutions veel tijd gestoken in het testen het het DRS-systeem van SIDN en in de webinterface die onlangs compleet vernieuwd is. Daarnaast heeft Direct Web Solutions onnoemelijk veel tijd gespendeerd aan het ontwikkelen van nieuwe registrarraportages. Deze rapportages die SIDN genereert kunnen hostingproviders downloaden en gebruiken om hun systeemdata mee te synchroniseren, althans dat was de bedoeling. Het probleem was dat er nooit over nagedacht is. Het doel was de rapportage te gebruiken om op die manier geen EPP-bevraging meer te hoeven doen, maar in de rapportage was maar een deel van de informatie vermeld. Daarnaast werd een domeinnaam in het ene bestand 'domein' genoemd en in een ander bestand 'DOMEIN NAAM'. Dat is geen probleem maar dat werkt niet lekker. Ons advies: stel naamgevingconventies op en gebruik overal dezelfde naamgeving.

Daarnaast was de data in de CSV-exports onhandig geplaatst. CSV (excel) zorgt er juist voor data ieder item zijn eigen kolom heeft maar SIDN zorgde ervoor dat meerdere items per kolom mogelijk waren. Ook was er geen zorg besteed aan códèrïng€n. En dat is vervelend, zeker als je een internationaal bedrijf bent en er al behoorlijk gestandaardiseerd is op dat vlak. Ook werden de simpelste toevoegingen zoals escaping niet toegepast en daardoor waren de rapportages compleet onbruikbaar.

Samen met de proceseigenaren binnen SIDN heb ik talloze iteraties van aanpassingen laten doorvoeren totdat de rapportages er pico bello uitzagen.

Wat hebben wij voor de hostingmarkt gerealiseerd?

Om een indruk te geven van de prestaties die ik en mijn collega's bij SIDN geleverd heb en de onderwerpen die we behandeld hebben tijdens brainstormsessies en adviesgesprekken staat hieronder een 'beknopt' overzicht van de behandelde items.

  • EPP: objecten of attributen?
  • Domeinverhuizing: van vijf werkdagen naar live verhuizen
  • Afschaffen formulieren: papierloos registreren en muteren
  • Afschaffen van de 'Opzegging om technische reden'
  • Afschaffen van onbetrouwbare DNS-controles in mutatieprocessen
  • Afschaffen vreemde velden zoals o.a. Woonboot Ja/Nee
  • Optioneel maken van resterende extra velden zoals KVK-nummer
  • Introduceren van entiteittypes zoals PERSOON en BEDRIJF
  • Afschaffen van impliciete contacthandles
  • Introductie van expliciete contacthandles
  • Introductie EPP-token (verhuiscode)
  • Adviseren hoe de domeineigenaar te verifieren is: dmv token of dmv paspoort?
  • Adviseren over het gebruik, de geldigheid en het resetten van de EPP-token na uitgifte
  • Communicatie verbeteren: weblog, social media, emailnotificaties
  • Onderhoudsvensters verbeteren
  • Releases beter (pre-)testen
  • Downtime moet minder: fallback locaties
  • Migratie systeemdata DRS4 naar DRS5
  • Spring cleanup oude handledata
  • Het niet kunnen wijzigen van de naam van domeinnaamhouder om fraude tegen te gaan. Wijziging enkel nog mogelijk dmv overdracht.
  • Juridische constructie bewerkstelligt om zgn 'bunnyhoppers' of 'registrarhoppers' te stoppen. Wanbetalers die van provider naar provider verhuizen zonder ooit iets te betalen.
  • Limieten laten stellen op de registraromgeving om geautomatiseerd misbruik tegen te gaan.
  • Het wijzigen van de bedrijfsprocessen om te kunnen voldoen aan de nieuwe Synchrone processen van EPP (bijvoorbeeld bezwaarprocedures en ingrijpen in processen)
  • Aanpassing van de werking van de WHOIS-interface (welke informatie wordt getoond en in lijn met de Wet Bescherming Persoonsgegevens) en de nieuwe EPP-data
  • Introductie XML-WHOIS
  • Introductie en beleidstelling en technische implementatie DNSSEC
  • Schrijven van adviesrapporten over de adoptie van DNSSEC en grondlegging van 'het vinkje' (behouden DNSSEC-sleutelmateriaal bij verhuizing)
  • Herstructureren van de registrarrapportages
  • Frequentere zonefile generatie & publicatie
  • Meedenken over de inrichten van het nieuwe WebDRS van SIDN
  • Het plaatsen van de Reseller in de WHOIS
  • Het aanpassen van het facturatiebeleid van SIDN
  • Het aanpassen van de abonnementsperiodes tbv de Wet Van Dam

En alle andere onderwerpen die we nog vergeten zijn. Een omvangrijke investering in de toekomst van Nederland in ieder geval!

Enkele punten die we op dit moment nog graag gerealiseerd zien worden zijn o.a.:

  • Rollen en rechten in het WebDRS
  • Vaste dagen voor onderhoudsvensters
  • Komst van een stagingserver naast de Registrar Test Omgeving waarop SIDN een nieuwe release kan plaatsen alvorens direct de RTO om te bouwen. Zonder RTO kunnen ontwikkelaars niet werken.
  • Verbetering opgaaf en wijziging IP-addressen van de IP-whitelisting en EPP-ontheffing, en directe mutatie van wijzigingen.
  • Live of d.m.v. een wachtrij rapportages opvragen c.q. een complete domeinlijst kunnen opvragen voor ieders eigen registrarschap
Direct Web Solutions B.V.
Florijnruwe 111-14
6218 CA Maastricht

T:  +31 043-7113722
E: